Elektromos járművekről

Az elektromos kerékpárokat általában három típusú akkumulátorral forgalmazzák:

1. Zárt ólom-savas akkumulátorok, ezek a legelterjedtebbek és legolcsóbbak.

• 12V 10-14Ah teljesítményű 150x98x95 mm méretben, 4.2 kg súlyú, 80%-ban ezekkel szerelik az elektromos kerékpárokat.
• 12V 18-23Ah teljesítményű 181x77x167 mm méretben, 7.1 kg súlyú, ezek főleg elektromos robogókban valamint 3 és 4 kerekűekben fordulnak elő.

Ezek az akkuk sorba vannak kötve az akku dobozon belül 24V, 36V, 48V, 60V vagy 72V-os rendszerbe. Élettartamuk 2-3 év vagy 300-350 töltés, átlagos használat mellett. Töltési idejük 3-7 óra a lemerültségtől függően.

 

2. Grafén akkumulátorok

• Méretre és súlyra ugyanazok mint az ólom-savas akkumulátorok, csak élettartamuk hosszabb; 5-6 év vagy 500-600 töltés és a hideget 10%-ban jobban viselik.

 

3. Li-ion ( lítiumos ) akkumulátorok

• 36V 10Ah 3,0 kg súlyú 

• 48V 10Ah 3.9 kg súlyú 

• 48V 20Ah 5.8 kg súlyú

• 60V 20Ah 7.0 kg súlyú

Élettartamuk 2-10 év vagy 300-800 töltés (minőségtől függően), átlagos használat mellett. Töltési idejük 2-7 óra a lemerültségtől függően. A hideget és a teljes lemerítést a zselés akkumulátornál is rosszabbul viselik.

Töltés

A kerékpárt nem kell minden használat után tölteni, elég, ha megvárjuk, hogy félig lemerüljön, és csak utána töltjük. Ha huzamosabb ideig nem fogjuk használni az elektromos kerékpárt ( pl. télen ), akkor célszerű meleg helyen tárolni az akkumulátort és 3 hetente rá kell tölteni 3-5 órát. Ezzel meg tudjuk hosszabítani az akkumulátor élettartalmát. Az akkumulátort nem szabad teljesen lemeríteni mert többszöri lemerítés után meghibásodhat. A töltőknél piros led jelzi a töltést, mikor ez átvált zöldre, célszerű megszakítani a töltést, mert a forgalomban lévő töltők 90% – a nem kapcsol ki, mikor zölden világít, hanem tovább tölt, a túltöltés pedig az akkumulátor károsodását idézheti elő.

Motor és vezérlő

2007 óta csak szénkefe nélküli, korszerűbb, hall jeladós ( 3 fázisú ) villanymotorokkal szerelik az elektromos kerékpárokat. Ha nem terheljük túl az elektromos kerékpárt ( nem használjuk folyamatosan homokos úton és a megengedettnél jóval nagyobb súllyal ) , akkor akár 20-30 évet is lemennek meghibásodás nélkül ezek a típusú villanymotorok.

Riasztó

Amennyiben riasztóval van szerelve az elektromos kerékpár, figyeljünk arra, hogy ha egy hétnél tovább nem használnánk, akkor is töltsünk rá, vagy válasszuk le az akku dobozt a kerékpárról, mert a riasztó akkor is meríti az akkumulátort mikor az elektromos kerékpár nincs gyújtáson.